Damar Laut Resort

Damar Laut Resort

Friday 15 March 2013

InTeviEw

Salam pagi Jumaat..
Pagi2 lagi dah rase tak berapa sihat, bersin tak hengat punya...meleleh2. Bayangkan dari pkul 5.30 a.m terjaga kerna bersin punya angkara..adoi. Sampai hari ni terlewat bangun subuh..sedar2 dah pukul 7.13a.m  huh kelam-kabut iron baju. Hubby bangun2 terus bukak pintu umah nak alih kereta. Lepas ni kena cari ubat untuk resdung ni.

Actually, nak citer pasal inteview bukan pasal resdung..Semalam 14/2/13.kul 10a.m aku ade inteview. Inteview swasta jugak kat bemban Batu Gajah. Sebuah kilang US yg beroperasi di Malaysia segala benda report semua kena hantar sana. Kilang ni produce barang2 yg dibuat daripada getah. So, aku ni di offer untuk jawatan account officer. Takpe la down gred sikit sebab pengalaman nak dok co. besar ni bukan senang. Aku di call untuk inteview 2 hari sebelum tu. Mati2 la aku ingat 14/2/13 tu minggu depan...so aku rilek jer..mcm xde ape..besoknye baru aku perasan..minggu ni???alamak...cuti ape pun x amik..aku tak prepare ape2 pun. Esok???..balik umah terus cakap ngan hubby..mcm mana ni...nak pegi ke tak...sangat2 dalam dilema..kalau pikir pasal cuti..sayang nk cuti..sbb nk simpan cuti untuk TTC treatment. Hubby suruh pegi jer..try. Mana tau rezki. Tapi dalam hati still xleh nak decide nak pegi ker tak..Then, malam tu kita orang balik umah mak. Aku bgtau mak ngn abah. Mak kata pegi jer la..amik MC..pastu try amik pengalaman inteview tu..bukan senang nak dpt pengalaman inteview tu...abah pun stuju jer.. mmm..Ok. nampak dah jalannye...semua tulang belakang aku support tuk pegi.

Pagi tu..bangun jer mak dah tanye..nak pergi ke tak???..jawapan aku:pergi je ler.. Tapi dengan rileknye..kul 9a.m masih lagi lum mandi. Not so excited, sebab banyak sangat pikir..kul 9.16a.m dah masuk dalam kete nak bertolak pergi pakai baju kurung hadiah hubby dulu2 dan sebuku fail. Alamak! sempat ker tak ni? huh..lantak la..semua ni bergantung pada rezki..Punyer la laju aku drive..bukan ape..sebab aku fikir nak kena singgah kedai photostat sijil2..haha..TERBAIK...last minute preparation. Kul 9.35a.m sempat masuk pekan Batu Gajah cari kedai pothostat..9.45a.m pecut sempai Bemban..hehe leh plak silap masuk kat taman perumahan kat situ..patah balik...kedepan sikit baru nampak kawasan kilang...Alhamdulillah terus jumpa kilang tu..Ok..9.47a.m parking luar pagar,jumpa guard,dapat visitor kad,guard bawa terus pegi ofis. Duduk, terus isi borang...adoi ini la 1st time aku kena isi job application form paling banyak dalam hidup. Dah la 8 pages..huh 2 pages yg akhir tu aku tak sempat pun isi. Penemuduga tu dah tunggu lama kot..aku pun tak perasan..kusyuk sgt isi form.

Masuk jer bilik inteview..sorng dh tunggu..so..yang entertaint aku tu pun ade join skali..HR manager..sorang lagi finance executive..OK let's we start our inteview..1st skali kena citer pasal family background..citer la pasal setiap adik-bradik yg ade dalam famly..keje umor..tinggal mana..Lepas tu baru citer pasal pengalaman keje. Tanggungjawab keje..tapi yang banyak tanye pasal personal jer..setakat akaun tu 10% jer la. HR yang banyak tanyer pun. Soalan personal yg agak meragukan.."u have married for 1 year..so do u planning when for having a baby?"..ouch..jawapan aku semua org tau..."of coz not..i'm waiting for my miracle"...haha. Sensitif sebenarnye soalan tu...especially yg TTC.. Lain2 tu soalan2 biase jer la..yg aku jawap pun merapu jer..cuma ade situasi yang menyebabkan aku yakin tak dapat. Pasal hubby keje gov..& selalu kena transfer..cara diorang cakap tu macam menolak sebab nanti aku akan brenti sebab ikut hubby.

Biler pergi inteview tu selalunye kiter nak tengok benefit ape yg diorang leh offer kat kiter..nampak lebih baik la dari company sekarang..yer la multinational company bukan sembarangan jer..keje Isnin-Jumaat jer. Aku dah letih sebenarnye..sejak 3 tahun lepas mana 2 aku keje pun kena keje ari Sabtu. sekarang dah kawen rase macam susah plak.Masa ngan hubby jadi terhad itu lum kira ade anak lagi. Lepas tu ade bonus setiap tahun, kenaikan gaji tiap tahun, ade axtiviti sukan, dan medical claim cover untuk anak dan suami....wah! itu sudah cukup bagus. Ntah la..kalau tak dapat masuk dalam kerajaan lagi..dok kat co. macam ni pun takpe.

Alhamdullillah,inteview dah selesai..aku pun dah rileks...bile citer pasal benefit yg diorng bagi tu..3 org tulang belakang aku sgt menyokong...belum ape2 dah dpt restu..hehe. Tapi aku masih mengharapkan Ketetapan Allah yang Terbaik...sebagai manusia biasa aku masih mencari yg terbaik untuk aku dan keluarga aku..kalau rezki ini milik aku..Maka...inilah yang terbaik dari ALLAH.

No comments:

Post a Comment