Damar Laut Resort

Damar Laut Resort

Tuesday 5 February 2013

TrYing To CoNceivE (1)

Hari ni genap 1 tahun 5 bulan 1 hari perkahwinan aku...pada tarikh 4/2/2013 1st appointment aku di infertility klinik di HRPB..berdebar dan tak sabar perasaan tuhan jer yang tahu..date untuk 1st appointment ni aku dapat sejak dua bulan lepas..masa dapat date untuk appointment ni ..huhu rasa macam geram gak...sebab lama sangat sampai 2 bulan. Nurse yang bagi appointment kat aku tu siap perli lagi.."alah baru setahun jer kawin"...dalam hati rase nak jawab jer..abis tu nak tunggu sampai 4 5 tahun ker?..nanti biler dah lambat ko kata plak nape tak datang masa setahun dua?.manusia memang macam tu ek?..hehe..tapi terpaksa akur sebab nak dapatkan rawatan percuma.. Sabar tu kan penting..

Sebelum nak dapat appointment ni, macam-macam info aku dah search kat internet, kalau ikut info yang aku dapat selepas setahun berkawin(30tahun ke bawah) dan selepas 6 bulan berkawin (30 tahun ke atas) perlu menjalani rawatan kesuburan jika tidak hamil dalam tempoh tersebut.. Jadi lepas genap setahun aku berkawin..aku terus pergi GH dengan husband untuk daftar dan bagitau kat pendaftar tu nak buat rawatan kesuburan...nanti dia buat kad untuk husband n wife masing-masing. Lepas tu doktor akan inteview macam-macam soalan..masa ni pasangan perlu jumpa doktor biasa jer. Lepas doktor biasa dah ambil semua laporan pasal husband n wife,baru dia bagi surat untuk rujukan ke klinik pakar.. Tapi husband aku ni sayang sangat surat rujukan tu...dekat 2 bulan dia simpan surat buat pekasam. banyak kali aku suruh pergi klinik pakar GH bawa surat tu gi buat appointment..hampeh...sampai sudah tak di hantar. Last-last, bila aku mintak surat tu nak gi hantar..dia kata dah hilang.. Adoi..penat lelah aku ambik unpaid leave sebab nak gi hospital,boleh plak dia hilangkan surat tu. So,biler pikir balik,tak pelah masih ade alternatif lainkan.. Aku ajak en. husband gi private klinik mintak surat rujukan ke pakar terus..hehe..kan senang tak sampai setengah jam dah dapat...ok setle,esoknye terus bawa gi HRPB buat appointment.

Appointment kul 8pagi..hehe tapi sebab cari parking, aku sampai kul 8.15 kat infertility klinik. Sampai kat klinik je,kena bagi surat rujukan dengan i/c. Kad hijau dikepilkan pada surat tu..lepas 5 minit nama aku kena panggil untuk jumpa nurse kat situ. nurse buka fail baru..ambik beberapa maklumat peribadi pasal kerja,period kali pertama,tempoh period 3 bln terakhir,nama suami. lepas tu,nurse bawa aku gi timbang dan sukat tinggi..hehe..berat aku bertambah 2kg..ok setle. lepas tu kaunter pendaftaran plak panggil. Pegawai tu tanya pn. keje krajaan ker?..aku cakap tak..suami ya..Pegawai: ade bawa GL?..Aku: takda.Pegawai: lepas ni tolong bawa GL yer.kalau ikutkan puan kena charge rm30 sebab bawa surat rujukan swasta dan takda GL.saya cek kat Hermis pun takda nama suami..aku anggukkan kepala jer ape nak buat dah memang salah sendiri.Dalam hati geramnye..ni semua en.husband punya pasal..2 minggu sebelum appointment hari-hari aku ingatkan dia ambil GL..lastnye cakap lupa.

Lepas setengah jam tunggu baru la dipanggil masuk bilik doktor,jeng-jeng mengharapkan doktor pompuan yang entertain..rupanya doktor lelaki..adoi malunye..doktor pelatih plak tu..macam biasa soalan yang sama pasal suami isteri di tanya..husband pun masuk skali mase tu..dua-dua kena soal.Doktor advice husband supaya brenti merokok..sebab tobacco leh menyebabkan sperma lemah...pastu ..pap smear dilakukan...everything ok..doktor bagi fail, aku bawa plak ke bilik ultrasound untuk scan rahim..pergi balik bilik doktor bawa report scan..ade cyst kat rahim sebelah kiri..tapi kecik jer..doktor kata itu normal semua orang leh ade.dah ok..pass kat staff nurse plak.next step staff nurse bagi tiga borang untuk aku dan husband. 1 borang untuk buat sperm test bersama botol kosong ,lagi 2 borang untuk aku ambik darah hari ke2 period dan hari ke21. So,aku mintak kat nurse tu nak ambik darah tu dekat hospital daerah jer..hehe..takyah travel jauh dan amik cuti..setakat mintak pelepasan masuk lambat jer ok kot..Nurse bagi pilihan nak buat sperm test tu kat lab hospital atau lab luar.Kalau lab luar kena bayar sendiri kalau lab hospital kena buat appointment. jadi en husband pilih yang percuma.dia kena datang 6/3/2013.nanti.hehe..Next appointment untuk infertility klinik kena bawa ketiga-tiga result test tu nanti...dengan harapan semuanya baik-baik belaka.akhirnya dapat gak aku kad hijau yang cute tertulis next appointment 5/4/2013..hehe


No comments:

Post a Comment