Damar Laut Resort

Damar Laut Resort

Monday 14 April 2014

Cemburu Vs Dengki

Assalammualaikum..


Baru jer buat entri Sabtu lepas....terrajin pulak nak menaip lagi..petang yang panas ni...tgh duduk dalam sauna.(air-cond rosak lg)...sgt tak selesa.

Tetiba rasa nak buat entri pasal cemburu dan dengki ni... Aku sendiri pun tak pasti dalam kamus dewan bagi kedua2 perkataan ni bawa maksud yang sama atau tak.. Tapi bagi aku cam sama jer....atau perkataan cemburu lebih sopan berbanding dengki.

Bukan ape cuma nak meluahkan perasaan jer sikit. Setiap manusia tu normalkan ada perasaan cemburu...tapi jgn la sampai berlebih-lebih. Aku pun kadang ade rasa sikit cemburu bila tgk anak2 org lain yang comel2 tu. Tapi takde la sampai nak menunjuk2 aku ni cemburu kat diorang ke hape. Masih tahap bersyukur lagi.

Tapi...sangat sadis bila terpaksa berhadapan dengan orang yang mampu untuk tunjuk rasa cemburu/dengki dia kat orang lain. Nasib baik la aku ni jenis tak berapa nak kisah sangat hal org.

Yang aku kesian kat si A....sebab itu adik beradik dia gak....aku cuma pendengar jer.
Bila si A balik kg bawa kereta baru...si kakak bagitau dia pun nak beli kereta lebih besar dari si A.
Bila si A bagitau tengah rancang nak g makan angin...si kakak bagitau pulak dia nak g universal studio singapore pulak....tiba2 kan...sebelum ni pun tak pernah plan pun..
Bila si A hidup senang sikit..si kakak cakap macam2.

Aku tak tau nak kategorikan orang ni jenis cemburu or dengki. Tapi kesian kan....sepatutnya adik beradik ni hidupnya saling membantu  ni tak...saling cemburu pulak.

Moga..Tuhan lindungi keluarga ini dari pepecahan...



No comments:

Post a Comment